S&P's AAA-rating NWB Bank bevestigd

S&P's AAA-rating NWB Bank bevestigd; ‘Negative Outlook’ in navolging van Nederlandse Staat

Standard & Poor’s (S&P) heeft vandaag de AAA/A-1+ ratings voor de NWB Bank bevestigd. Hiermee is de plaatsing onder ‘CreditWatch Negative’ van 8 december 2011 komen te vervallen. Tegelijkertijd heeft S&P een ‘Negative Outlook’ gegeven in navolging van de eerder aangekondigde Negative Outlook voor de Staat der Nederlanden. De NWB Bank wordt als publieke sectorbank door S&P aangemerkt als een Government Related Entity (GRE) met een uitzonderlijk hoge waarschijnlijkheid van ‘extraordinary government support’, waardoor de rating van de bank verbonden is aan die van de Nederlandse Staat. De rating van de NWB Bank als een GRE wordt door S&P gebaseerd op de overwegingen dat de bank een zeer belangrijke rol heeft binnen de publieke sector en dat de bank een ‘integral link’ heeft met de overheid.

S&P gaat ervan uit dat indien de outlook van de Nederlandse Staat kan worden herzien naar ‘stable’, zij eveneens de NWB Bank een ‘Stable Outlook’ kan geven.

Den Haag, 23 januari 2012

Nederlandse Waterschapsbank N.V., Rooseveltplantsoen 3, 2517 KR Den Haag, www.nwbbank.com. Informatie voor media: Heleen van Rooijen, general counsel, tel. 070-4166251, e-mail: persinfo@nwbbank.com.

Hoofddoelstelling van de NWB Bank is het zo goed en goedkoop mogelijk financieren van de Nederlandse publieke sector. Door haar solide status en financiële deskundigheid is de bank in staat op de internationale financiële markten ruim voldoende gelden aan te trekken tegen gunstige voorwaarden. Daarbij kent de NWB Bank een zeer lage kostenstructuur. De NWB Bank streeft niet naar maximale winst, maar naar een bij het karakter van de bank passend optimaal resultaat.